Lite vår till Afrika

Det här eventet har jag startat på facebook för att samla in pengar till att köpa lite saker till barnhemmet jag jobbar på. Ni kan självklart delta i eventet utan medlemskap på facebbook. Vi har nu lyckats samla ihop 5910 svenska kronor och jag är så glad och rörd! Jag lägger upp samma text här och alla som vill kan lämna ett bidrag!



 



Nu har jag varit i Tanzania i två veckor.  Jag har valt att åka hit för att arbeta som volontär på ett barnhem som ligger i utkanten av staden Moshi i norra Tanzania. Barnhemmet heter Neema och ligger i en förort som heter Machame. Där bor det 35 barn som är från tre månader gamla upp till fyra år. Jag har hand om en grupp på nio stycken tvååringar. Barnen är underbara och personalen gör ett fantastiskt jobb. Dock är det så väldigt mycket mer som behövs och jag önskar att jag kunde hjälpa till att ge dem fler och bättre möjligheter att växa upp och leva sitt liv här. Någonting som finns kvar när jag åkt hem till Sverige, men jag behöver er hjälp, hoppas att ni vill hjälpa till.

 

Jag vet att många av er är studenter och inte har mycket pengar över, men tänk att om du för en enda gång drog in på den där koppen kaffe på Waynes, den där sista ölen på krogen eller den där godispåsen så skulle du kunna hjälpa till att ge Daudi, Elisa, Lulu, Sabri, Josepho, Jacob, Ahmesi, Chico och Naomi någonting som för alla borde vara en rättighet. Gör det nu direkt, innan studielånet tar slut, och om det redan är slut så spela ihop lite pengar på gatan!

 

Ett rimligt bidrag skulle kunna ligga runt 40-60 kronor men inget bidrag är för litet (eller för stort), jag är enormt tacksam för allt, det lilla räcker alltid till någonting!

 

Ett matbord i trä tillverkat av en snickare i Moshi - 250 svenska kronor

 

En plasttallrik och ett set barnbestick – 20 svenska kronor

 

En blöja - 2 svenska kronor

 

Tio små trosor/kalsonger – 20 svenska kronor

 

En barntandborste – 12 svenska kronor

                                                                                                          

Barnen behöver också kläder, leksaker, böcker, färgpennor, papper, kuddar, filtar etc. 

                     

Fram med bankdosan och sätt in ditt bidrag på mitt Handelsbanken-konto! Skriv gärna ditt namn som meddelande så att jag kan få med allas namn på ett vykort jag kommer att lämna på barnhemmet. Jag lovar att hålla er uppdaterade med foton och meddelanden om hur arbetet går! Ni kan även läsa mer om projektet och om arbetet på barnhemmet på min blogg sarahingeborg.blogg.se Sista dagen att sätta in pengar är 20 april.

 

Sarah Nilsson

Konto: 408 234 008

Clearingsnummer: 6591

 

Jag tror på er, kom igen!


 



Vad och varför:

 

Tvååringarna vill äta sin mat själva men eftersom det inte finns några bord eller ordentliga matverktyg så är det omöjligt för dem att lära sig. Jag skulle vilja köpa ett bord som de kan sitta vid när de äter, nu sitter de på bänkar utmed väggen. Jag tror att det stärker deras självförtroende om de lär sig att äta själva och de blir självständiga individer. Det finns en hantverkare i Moshi som gör fina trämöbler. Att köpa ett matbord av honom skulle dessutom stödja hans verksamhet och hjälpa honom att försörja sin familj.

 

Jag kommer också att köpa haklappar, barntallrikar och barnbestick för att göra det lättare för barnen att äta. Nu får de sin mat i muggar av rostfritt stål och när vi matar dem använder vi vanliga skedar. Efter varje måltid är allas tröjor smutsiga av mat och behöver tvättas.

 

Blöjor är dyrt men för oss västerlänningar är det en självklarhet att våra barn ska vara torra och rena. På Neema räcker inte alltid pengarna till blöjor. Jag skulle vilja ge dem ett blöjförråd som de kan ta av när det krisar. Barnen ska inte behöva gå omkring i blöta byxor, och personalen skulle kunna vara tillsammans med barnen istället för att tvätta smutsiga kläder flera gånger om dagen.

 

Jag gör denna insamling därför att jag tror att vi tillsammans kan samla in tillräckligt mycket pengar så att jag kan köpa, överlämna och introducera de här sakerna för barnen och personalen innan jag åker hem. Det är en fantastisk möjlighet för er att bidra till någonting som faktiskt kommer att göra stor skillnad. Det är så svårt att veta vad som behövs när man är hemma i Sverige men är man på plats så blir det väldigt tydligt. Pengarna kommer att gå direkt och självklart oavkortat till mitt projekt med de här barnen. Jag hoppas så innerligt med hela mitt hjärta att så många som möjligt av er vill visa ert stöd för detta, och sprid det gärna vidare!

 

När vi ses så ska vi kramas hårt!  

 

Massa kärlek, TACK!  



 







Kommentarer
Postat av: Sofie

Har satt över en hunka - du är så fin Sarah. Hoppas det går bra! Tänker på dig ofta - såg inte detta på facebook, har missat.



LYCKA TILL!!!

2011-04-12 @ 23:28:20
URL: http://vinyl.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0